Werken aan meer kwaliteit . . . . werk aan basiskennis !

16 maart 2020

Helaas zien we in onze praktijk, dat bij veel leerlingen de basiskennis voor verbetering vatbaar is, of zelfs ontbreekt bij de kernvakken.

Vooral op het gebied van wiskunde en rekenvaardigheid, maar ook bij het lezen, verbazen we ons steeds meer, terwijl we ook zien dat de algemene kennis steeds minder wordt en vaak aan Google wordt overgelaten. Opzoeken is gemakkelijker denkt de jeugd, met de smartphone binnen handbereik.

Slagkracht en efficiency in het studeren en kennis verwerken neemt op deze wijze steeds verder af.
We zien het helaas ook in het onderwijs, tijdens de les zelf. Veel lesstof wordt matig verwerkt, maar ook steeds vaker zien we dat de basiskennis voor een bepaald vak niet voldoende wordt doorkneed en onvoldoende op vaardigheid wordt gericht.
Het initiatief ligt bij de leerling, terwijl de docent lijdzaam toekijkt en geen kans ziet deze verplichte oefenstof in de les of als huiswerk te integreren.
Het meest zien we deze verslapping in de kernvakken Nederlands, Engels en Wiskunde, terwijl daar juist de eisen steeds strenger worden en de noodzaak hogere cijfers te behalen een doelstelling op zich lijkt.
In plaats van herhaling van de basis zien we, dat er doorstroom wordt verlangd. Doorstroom op school tijdens de les, doorstroom in de hoofdstukken. Herhaling of herkansing na onvoldoende klassengemiddelde is niet of nauwelijks meer mogelijk. Doorstromen binnen de school naar een volgende klas, desnoods via een lager niveau, is eerder gewoonte dan uitzondering !
De kennisverarming wordt door deze cyclus gevoed en iedere vorm van extra hulp of ondersteuning vervalt snel in symptoombestrijding. Ouders kijken snel naar het eindresultaat en hopen hun kinderen een plezier te doen, door ze na school extra te laten begeleiden, of bij hun huiswerk te laten helpen en overhoren. Jammer genoeg leren veel leerlingen daardoor nog sneller met hun huiswerk om te gaan en oppervlakkige kennis te vergaren, alleen maar om de opgaven te kunnen maken, sneller woordjes te  kunnen leren en sneller te kunnen stoppen met het leerproces !
Ons advies is in de basis naar verbeteringen te streven. In onze begeleiding zullen we blijven streven naar meer duurzaamheid van de basiskennis en we zullen onze leerlingen stapsgewijs trachten te verbeteren, vanuit de gedachte de basiskennis te vergroten en te verstevigen. Ook in de bovenbouw is dat nog mogelijk.
Niet gemakkelijk, maar wel noodzakelijk.
Werk aan de basis en kies voor kwaliteit, dat leidt uiteindelijk tot betere kansen.
terug naar het overzicht